Noorden en westkust (zuidereiland) - Reisverslag uit Gisborne, Nieuw Zeeland van Tsjerk Jellesma - WaarBenJij.nu Noorden en westkust (zuidereiland) - Reisverslag uit Gisborne, Nieuw Zeeland van Tsjerk Jellesma - WaarBenJij.nu

Noorden en westkust (zuidereiland)

Door: Tsjerk

Blijf op de hoogte en volg Tsjerk

14 April 2009 | Nieuw Zeeland, Gisborne

Het is wel weer de hoogste tijd om weer even een verhaaltje te typen. Vanuit Picton ben ik naar Blenheim gereden, ik stond daar op een camping en lag net in mn tent en kwam erachter dat er aan de andere kant van het hek een spoor ligt toen er een trein voorbij denderde. De volgende dag naar Havelock gereden, een mooi plaatsje aan zee, en natuurlijk even bootjes kijken in de haven. Ik rijd weer verder en kom aan in Nelson, ook hier weer even in de haven gekeken. De volgende morgen eerst maar even een stukje lopen, bij de camping is een mooie track langs een rivier, een uurtje ben ik weer terug. Dan ga ik weer verder, op het einde van de dag kom ik aan in Marahau, een plaatsje vlakbij het Abel Tasman Park. S' avonds zit ik lekker in m'n blote borst hutspot te eten! De volgende dag vroeg opstaan en met een watertaxi ga ik naar de Bark Bay in het Abel Tasman Park. Ik ben van plan om terug naar Marahau te lopen. Het is een prachtig mooi park met veel goudgele stranden. Jammergenoeg komt het tij verkeerd uit dus moet ik een uur omlopen. Na 7 uren en 23 kilometer gelopen kom ik aan in Marahau. De volgende dag maar even rustig aan, op het einde van de dag ben ik in Tapawera, s' avonds ga ik met een jongen van de camping te paling vissen, hij doet dat met een speer. Als het donker is schijnen we met een lamp in het water opzoek naar paling, we zien eentje zwemmen maar krijgen hem niet te pakken. Normaal zijn er veel meer zegt hij, op een of andere manier zijn ze weg. De volgende morgen weer even te lopen door het bos, ik klim omhoog en kom uit bij een prachtig uitkijkpunt, in de verte zie ik de bergen, 2.5 uur terug. Het noordereiland is prachtig mooi, het zuidereiland is niet uit te leggen in woorden, veel bos en ruigte, geweldig!! Onderweg denk ik een oude schuur te zien staan waar al jaren niks aan gedaan is, als ik even verder kijk dan m'n neus lang is zie ik gordijnen hangen en buiten hangt wat was te drogen, machtig! het wordt nog gewoon bewoond. Ik rijd over een paar kleine binnendoor weggetjes waar het hartstikke rustig is en geen huizen zijn en kom dan aan in St. Arnaud. Ik sta op een camping aan een meer met een geweldig mooi uitzicht. S' avonds nog even een lijntje uitgezet en ja hoor, smorgens een dikke paling! 90 cm lang en zo dik dat ik lang niet m'n vingers er omheen krijg, tussen de middag eet ik hem lekker op. Nog 2 uur gelopen en dan rijd ik dwars door de bush bush naar Westport. De volgende dag rijd ik naar Karamea, een prachtig mooi klein dorpje, het noorderlijkste van de westkust. Daar loop ik een klein stukje van de Heaphy track, 2,5 uur terug en een stukje van de Fenian track, 3 uren terug en ik ben helemaal niemand tegegekomen. De volgende dag rijd ik weer terug naar Westport, net buiten Karamea staat een jongen te liften, ik neem hem maar mee, hij stond al twee uren te wachten en ik was de eerste auto die voorbij kwam. Overdag kijk ik wat rond in de stad, iets erbuiten ga ik naar de seal colony, ook wel leuk om te zien. Ik heb gehoord dat er deze avond net buiten westport in een klein dorpje een rockfestival is, daar maar even kijken, ik zet de tent daar op op een grasveldje en betaal 20 dollar voor de entree. S' avonds is het er hartstikke druk, ik denk ongeveer wel een 100 man. Er zijn ook een paar mooie ruige cowboys, mannen met grote baarden en een grote hoed op en het gezicht vol met tatoos, machtig! Het was een prachtig mooi feest, er waren 5 bands. De volgende dag maar weer verder, het is echt prachtig mooi weer en dat is uniek hier aan de westkust, het staat erom bekend dat het hier gigantich veel regent. Onderweg kijk ik nog bij de pancake rocks, mooi om te zien, de rosten lijken net allemaal opgestapelde pannenkoeken. De blowholes werken vandaag niet, het is veel te rustig weer en op dat moment ook nog laag water. S' avonds zie ik een prachtig mooie zonsondergang. De volgende middag ben ik in Hokitika, de stad van het wilde eten. Ik las in de lonely planet dat ze hier gigantische paling hebben en ook kiwi's, de nationale volgel. Ik ben net optijd om de paling eten te geven, niet normaal zulke gigantische grote beesten, 2 meter lang en iets van 30 cm in doorsnee en ze wegen iets van 20 kg en zijn ongeveer 150 jaar oud. Ik hoor dat ik wel op m'n vingers moet passen, als ze je in de vingers happen dan zuigen ze je vel van de bonken af. Ik zie daar nog 2 kiwi's. De volgende dag rijd ik weer verder, onderweg nog een paar keer gestopt om van het mooie uitzicht te genieten. Tussen de middag zit ik op een strand wat te eten en in de verte zie ik een paar dolfijnen zwemmen. S' middags kom ik aan in Frans Jozef en kijk even bij de gletsjer, ongelovelijk dat ding verplaats 70 cm per dag. Iets verder kijk ik ook even bij Fox glacier. De volgende dag rijd er een duitse meid en een nederlandse jongen mee. In Fox de tank even volgooien want de eerste 130 km komen we geen pomp tegen. Onderweg komen we voor de rest ook geen dorpjes ofzo tegen. Na die 130 km komen we aan in Haast, een heel klein plaatsje. Er is een pomp, een cafe restaurant en wat huizen. Vanaf Haast verlaten we de westkust, de volgende 80 km komen we weer vrij weinig tegen aan huizen bedoel ik dan. Je kan onderweg al zien dat het landschap veranderd, het is veel minder groen dan de westkust. Die dag 270 km gereden en 's avonds zijn we in Wanaka. Op de camping kom ik 3 nederlandse jongens tegen en s' avonds zitten we gesellig in de kroeg te bierdrinken.











































































bv

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Gisborne

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

14 Mei 2009

Weer terug

29 April 2009

Nog 3 nachten slapen..

14 April 2009

Queenstown en de oostkust

14 April 2009

Queenstown en de oostkust

14 April 2009

Queenstown en de oostkust
Tsjerk

Actief sinds 19 Jan. 2009
Verslag gelezen: 131
Totaal aantal bezoekers 13719

Voorgaande reizen:

11 Februari 2009 - 13 Mei 2009

Mijn eerste reis

03 September 2014 - 30 November -0001

Mongolie express, zuid-oost azie, nieuw zeeland

Landen bezocht: